Skip to main content

PUSAT PERUMAHAN PELAJAR

Sejarah dan Penjenamaan Pusat Perumahan Pelajar (PRP)

1. Penubuhan Awal (2005 – 2012)

Pusat Perumahan Pelajar (PRP) dahulunya dikenali sebagai Unit Perumahan Pelajar. Unit ini diletakkan di bawah Pejabat Hal Ehwal Pelajar (HEP) dari tahun 2005 hingga 2012.

2. Penjenamaan dan Penstrukturan Semula (2012)

Pada 20 Mei 2012, Lembaga Pengarah Universiti meluluskan penjenamaan semula Unit Perumahan HEP kepada Pusat Perumahan dan Pengangkutan Pelajar (P2P).

  • Langkah ini bertujuan:
    • Memperkasa pengurusan kolej kediaman.
    • Menyediakan perkhidmatan pengangkutan pelajar yang lebih baik.
  • Penstrukturan semula ini memperkukuh kaedah pengurusan kolej kediaman dan meningkatkan penyelarasan penempatan pelajar.

3. Peningkatan Struktural (2019)

Pada 24 Mac 2019, melalui Mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif Bil 5/2019, cadangan struktur organisasi baharu UTHM diluluskan.

Pusat Perumahan dan Pengangkutan Pelajar (P2P) dijenamakan semula kepada Pusat Perumahan Pelajar (PRP) berkuat kuasa pada 1 April 2019.

Penstrukturan ini dibuat untuk memperkasa tadbir urus universiti berdasarkan empat bidang utama:

  • Institusi Governan.
  • Kewangan dan Penjanaan Pendapatan.
  • Sumber Manusia.
  • Pengurusan Akademik dan Kemasukan Pelajar.

4. Penstrukturan Baharu (2021 – 2022)

Melalui Pekeliling Pengurusan Bil 23/2021, Lembaga Pengarah Universiti (LPU) meluluskan beberapa penstrukturan baharu universiti.

Bermula awal 2022, semua fungsi dan tadbir urus kolej kediaman serta pejabat pelajar tanpa asrama disusun di bawah satu pusat tanggungjawab iaitu Pusat Perumahan Pelajar (PRP).

Penstrukturan ini selaras dengan empat kluster fungsi utama UTHM:

  • UTHM Edu-Train
  • UTHM Technopreneur
  • UTHM Prihatin
  • UTHM Governance

Pemurnian Struktur Organisasi PRP diluluskan oleh Mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif Bil 9/2022 pada 15 Jun 2022.

Nota Tambahan

Penstrukturan semula ini memastikan pengurusan kolej kediaman lebih efisien dan selaras dengan objektif universiti dalam menyediakan perkhidmatan berkualiti tinggi kepada pelajar.